Aquesta imatge s' ha extret de http://www.dykinson.com
Tota la teoria que anem a explicar a continuació, la poem encontrar ampliada en aquest llibre.
1- El punt de partida:
- La LOE,
a l’ any
2006, considera les TIC com una nova eina en el sistema educació, que busca
millorar l'eficàcia i l'eficiència del funcionament educatiu. Eixe ús d'Incloure les TIC implica el desenvolupament d’ un
concepte anomenat competència digital.
- Referent a l’educació primària, la LOE, a l’article 17 considera que hem de ser usuaris crítics de les TIC per saber quina informació és bona i quina no. Açò vol dir que ha d'iniciar-se en la seua utilització un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.
- Referent a l’educació primària, la LOE, a l’article 17 considera que hem de ser usuaris crítics de les TIC per saber quina informació és bona i quina no. Açò vol dir que ha d'iniciar-se en la seua utilització un esperit crític davant els missatges que reben i elaboren.
- Els
mestres d’ aquesta etapa educativa ha de recordar
que la transversalitat de les TIC està present en totes les àrees curriculars
comunes. (Art. 19 de la LOE). És a
dir, han de tindre un fi a l’hora d'emprar-les.
Clicant damunt del següent enllaç accedirem als
articles referent a les TIC de la LOE
2- Definició del Pla TIC
- És un projecte, del ministeri d’educació en
col·laboració amb les conselleries d’educació, per reforçar la integració de
les TIC i el coneixement dels centres educatius, forma part de la planificació
curricular dels centres. És a dir, el Pla TIC, ens dóna unes línies bàsiques
d’actuació.
- L’objectiu principal del Pla TIC és el desenvolupament
del tractament de la informació i competència digital i la integració de les
TIC com a eina didàctica en els processos d’ensenyament-aprenentatge, és a dir,
la capacitat d’ integrar. --
Contribueix al desenvolupament de la competència lingüística, encara que també
contribueix a la resta de competències, especialment la competència d'aprendre
a aprendre, competència en comunicació lingüística i competència social i
ciutadana.
3-CARACTERIATIQUES DEL PLA TIC:
Contenir
objectius clars: el centre ha de reflectir de forma explicita una visió conjunta
de les seues expectatives, metes i objectius pel que fa a les TIC, a curt,
mitjà i llarg termini.
Estar
contextualitzat: Ha de tenir en
compte les característiques del context TIC del centre. Serà fonamental portar
a terme un diagnòstic previ que possibilite conéixer l'estat actual de les TIC
en el centre per a identificar els seus punts forts i dèbils, que determinaran
la formulació dels objectius.
Ser viable i
flexible: La formulació de objectius
deurà concretar-se amb especificació de temps i estratègies, responsables e
indicadors d’ avaluació. A més, deuran de revisar el pla. Per a evitar
quedar-se amb un conjunt de intencions.
Estar consensuat:
a de perseguir-se l’ adopció del pla per part de tots els membres de la
comunitat educativa. Les estratègies són molt importants per a poder dur-ho a
terme i complir-lo.
Estar organitzat:
La diversitat de aspectes que s’hauran de contemplar en el Pla TIC: pedagògics, formatius, de
gestió... requereixen, a priori, establir una estructura organitzativa, estructures i dinamització del
treball, que permeten abordar la seua elaboració. Es precís la presencia
d’equips destinats a coordinar aquest treball y que l’equip directiu tinga la
responsabilitat de liderar i de
fomentar la participació de tots els grups de coordinació.
4- Elements del pla TIC
A continuació indicarem els diferents elements que poden
integrar un Pan TIC. Aquesta informació l’ hem extret de una tabla dissenyada
per la Direcció General d’ Ordenació e Innovació Educativa (2010)
Objectius
generals del pla: es plantegen expectatives o metes en les TIC pel q fa al seua àmbit
·
Referits a la comunitat educativa
·
Referits a la formació del professional
·
Referits a la gestió del centre
·
Referits a la gestió de recursos.
Contextualització
del pla TIC : referències als senyals d’identitat del context que
influeixen en la integració de les TIC en el centre.
·
Característiques
socials, econòmics i culturals de famílies i alumnat.
·
Trajectòria
del centre pel que fa a l’ús de les TIC
·
Existència
de projectes d’innovació relacionats amb les TIC
·
Característiques
del professorat
·
Descripció
general dels recursos.
Estratègies per a
l’elaboració, coordinació i la difusió en el centre. Es proposa la creació d’un equip o comissió de
coordinació Tic del centre. Les seues funcions seran les de presentar i
planificar tasques i activitats del Pla TIC . Les tasques podran:
·
Tasques d’elaboració, difusió i revisió del pla
TIC
·
Tasques organitzatives
·
Tasques dinamitzadores
·
Un altre tipus de tasques
Organització de les infraestructures i recursos
disponibles
·
Fer l’inventari dels recursos tecnològic s
disponibles
·
La zona compartida de la xarxa Medusa
·
Determinar el règim d’ús d’espais i recursos
5- TRACTAMENT DE LA INFORMACIÓ DE LA INFORMACIÓ I COMPÈTENCIA DIGITAL A LA PROGRAMACIÓ D' AULA.
La competència digital l’ entenem com “ l’ ús confiat i
crític dels mitjans electrònics per al treball, l’ oci i la comunicació”
(Ferrés, 2007, 102). Per altra banda, el Tractament de la Informació TI es
considera com l’ ús de ordinadors per a obtindré, evaluar, emmagatzemar,
produir, presentar i intercanviar informació i comunicar-se i participar en
xarxes de col·laboració mitjançant internet.
Què és aquesta
competència?
Habilitats per a cercar, obtenir, precisar i comunicar
informació i transformar-la en coneixements.
Inclou l’accés i selecció de la informació , l’ ús i la transmissió
d’aquesta en diferents suports, la utilització de Tic i la comunicació com a element essencial per
a informar-se i comunicar-se.
Aquesta imatge ha sigut extreta de http://unlp-tea.wikispaces.com/
Quina finalitat
té?
Les TIC són un instrument d’ aprenentatge molt
enriquidor i molt útil. Les tres opcions bàsiques les presentarem a
continuació:
Aprendre “sobre” les TIC suposa alfabetitzar a l’alumnat en el
se ú
Aprendre “de les “ TIC, implica
saber aprofitar la informació q ens
donen accés i analitzar-la de forma critica.
Aprendre a “amb” les TIC significa saber utilitzar-les com potent eina d’organització de la informació,
processar-la i orientar-la per aconseguir els nostres fins. Aprendre.
6- CONEIXEMENTS, DESTRESES IA CTITUDS DE LA
COMPETENCIA DIGITAL
·
Coneixements:
1.
Comprensió
de la naturalesa i manera d’operar
dels elements tecnològics.
2.
Coneixement coneixements dels canvis actuals en
les TIC i l’efecte que aquest tenen en el mon personal, laboral i social.
3.
Coneixement de les característiques essencials
del processament de la informació, les utilitats fonamentals, els coneixements
bàsics de les xarxes en general i internet.
·
Destreses:
1.
Destreses relacionades amb l’obtenció
d’informació d’aplicacions multimèdia i de les TIC.
2.
Utilització bàsica d’editors d’imatge, audio i
vídeo.
3.
Avaluació i selecció de noves fonts d’informació
i innovacions tecnològiques a partir de la seua utilitat per a tasques especifiques.
4.
L’ús eficaç de la xarxa d’ altres eines per
aprendre de forma individual i col·laborat iva.
5.
Tècniques per a la interpretació de la
informació.
6. Destreses
per a la navegació per la world wide web i l’ús de correu electrònic, a més de
resoldre problemes de programari i maquinari.
·
Actitud:
1.
Interès per utilitzar les TIC com eina d’aprenentatge i de comunicació i per segur aprenent nous usos i
possibilitats.
2.
Valoració positiva de l’ús de les tecnologia per a treballar de forma autònoma.
Per últim, inclouré un video de la conferència Jordi Adell,
en el que tracta la integració de les TIC en la aula per a afavorir el
desenvolupament de les competències digitals. Per a que aqueta integració siga
positiva diferència tres fases: accés, adopció, adaptació, apropiació i
innovació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario